Abstract
©2025
Terapia Psicológica
Objective: To determine the psychometric properties of the Interpersonal Reactivity Index (IRI), using the original version proposed by Davis (1980, 1983) and the Spanish adaptation by Pérez-Albéniz et al. (2003), in a sample of Colombian adults. Method: The IRI was administered to 947 Colombian adults (40.8% men and 59.2% women), aged between 18 and 75 years. Confirmatory factor analysis was performed using the unweighted least squares method. Results: The original 28-item model proposed by Davis (1980) showed poor model fit (RMSEA = 0.095; GFI = 0.80; RMR = 0.096; CFI = 0.88). In contrast, the 19-item model by Estevez et al. (2021) demonstrated acceptable fit indices (RMSEA = 0.055; GFI = 0.948; RMR = 0.076; CFI = 0.942). Reliability estimates using Cronbach’s alpha and McDonald’s omega exceeded the traditional threshold of 0.70. Discussion: The IRI is a valid and reliable instrument for assessing affective and cognitive empathy in the Colombian adult population, based on the structural model proposed by Estevez et al. (2021).
References
Arce, F. (2019). Tolerancia parental y empatía en padres y madres [Tesis de pregrado, Universidad Argentina de la Empresa]. Repositorio Institucional. https://repositorio.uade.edu.ar/xmlui/handle/123456789/8243
Bernal Alvarez, E. L., Cetina Avila, M. J., & Romero Torroledo, L. F. (2017). Propiedades psicométricas del interpersonal reactivity index (IRI), diseñado por Davis, (1980) en una muestra de residentes de la ciudad Bogotá [Tesis de pregrado, Universidad Piloto de Colombia]. https://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/567
Campo-Arias, A., & Oviedo, H. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Revista de Salud Pública, 10(5), 831–839. https://doi.org/10.1590/S0124-00642008000500015
Carretero-Dios, H., & Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 521–551.
Davis, M. H. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy.
Davis, M. H. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 113. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113
De Corte, K., Buysse, A., Verhofstadt, L. L., Roeyers, H., Ponnet, K., & Davis, M. H. (2007). Medición de tendencias empáticas: confiabilidad y validez de la versión holandesa del Índice de Reactividad Interpersonal. Psicologica Belgica, 47(4), 235–260.
Estevez, L. F. A., Quiñonez, H. S. R., Aguilar, A. C., & Garcia, L. A. P. (2021). Validación en español del Índice de Reactividad Interpersonal-IRI-en estudiantes universitarios colombianos. Psychology, Society & Education, 13(3), 121–135. https://doi.org/10.25115/psye.v13i3.3307
Ebel, R., & Frisbie, D. (1986). Essentials of education measurement. Prentice Hall.
Figley, C. R. (2013). Fatiga por compasión: cómo afrontar el trastorno de estrés traumático secundario en quienes tratan a personas traumatizadas. Routledge.
García-Barrera, M. A., Karr, J. E., Trujillo-Orrego, N., Trujillo-Orrego, S., & Pineda, D. A. (2017). Evaluando la empatía en excombatientes colombianos: Examen de la estructura interna del Índice de Reactividad Interpersonal (IRI) en español. Evaluación Psicológica, 29(1), 116. https://doi.org/10.1037/pas0000331
Gilet, A. L., Mella, N., Studer, J., Grühn, D., & Labouvie-Vief, G. (2013). Evaluación de la empatía disposicional en adultos: una validación francesa del índice de reactividad interpersonal (IRI). Canadian Journal of Behavioural Science, 45(1), 42. https://doi.org/10.1037/a0030425
González, A. L. A., Martínez-Velázquez, E. S., García-Aguilar, G., & Vázquez-Moreno, A. (2019). Propiedades psicométricas del Interpersonal Reactivity Index (IRI) en mexicanos universitarios. Revista Iberoamericana de Psicología, 12(1), 111–122. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12110
Guzmán González, M., Péloquin, K., Lafontaine, M. F., Trabucco, C., & Urzúa, A. (2014). Evaluación de la empatía diádica: Análisis de las propiedades psicométricas del Índice de Reactividad Interpersonal en Parejas (IRIC-C) en contexto chileno. Psicoperspectivas, 13(2), 156–164. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue2-fulltext-340
Guzmán Pérez, E. V. (2024). Estrés percibido y empatía en estudiantes universitarios que tienen mascotas [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. https://doi.org/10.55204/pcc.v4i1.e66
Hinkle, D. E., Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2003). Applied statistics for the behavioral sciences (Vol. 663). Houghton Mifflin.
Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
Levenstein, S., Prantera, C., Varvo, V., Scribano, M. L., Berto, E., Luzi, C., & Andreoli, A. (1993). Desarrollo del Cuestionario del Estrés Percibido: una nueva herramienta para la investigación psicosomática. Journal of Psychosomatic Research, 37(1), 19–32. https://doi.org/10.1016/0022-3999(93)90120-5
Lucas-Molina, B., Pérez-Albéniz, A., Ortuño-Sierra, J., & Fonseca-Pedrero, E. (2017). Estructura dimensional e invarianza de medición del Índice de Reactividad Interpersonal (IRI) según género. Psicothema, 29(4), 590–595. https://doi.org/10.7334/psicothema2017.19
Luna, D., González-Velázquez, M. S., Acevedo-Peña, M., Figuerola-Escoto, R. P., Lezana-Fernández, M. Á., & Meneses-González, F. (2022). Relación entre empatía, asertividad, ansiedad y depresión en estudiantes mexicanos de enfermería. Index de Enfermería, 31(2), 129–133. https://doi.org/10.58807/indexenferm20225088
Martínez, R. S., Ferris, J. C. N., & Gisbert, J. A. S. (2021). Dimensiones de empatía en estudiantes de Psicología. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.32457/ejpad.v9i1.1405
Mestre Escrivá, M. V., Samper García, P., & Frías Navarro, M. D. (2004). La medida de la empatía: análisis del Interpersonal Reactivity Index. Psicothema, 16(2), 255–260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=857247
Montero, I., & León, O. G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2(3), 503–508.
Nunnally, J. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). McGraw-Hill.
Siu, A. M., & Shek, D. T. (2005). Relaciones entre la resolución de problemas sociales y los indicadores de bienestar interpersonal y familiar entre adolescentes chinos en Hong Kong. En Calidad de vida en contextos chino, occidental y global (pp. 517–539).
Spielberger, C. D., & Díaz-Guerrero, R. (1975). Inventario de ansiedad: rasgo-estado. El Manual Moderno.
Tone, E. B., & Tully, E. C. (2014). Empathy as a "risky strength": A multilevel examination of empathy and risk for internalizing disorders. Development and Psychopathology, 26(4pt2), 1547–1565. https://doi.org/10.1017/S0954579414001199
Vizoso-Gómez, C. M. (2019). Empatía en futuros maestros: diferencias por género. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 5(1), 541–546. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v5.1636
Ventura-León, J. L., & Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625–627.