Social representations about suicide in adolescence
PDF (Español (España))

Keywords

suicidio
adolescencia
actitud de los padres
participación de los padres suicide
adolescence
parent attitudes
parent participation

How to Cite

Español, E., Sanchez-Oñate, A., Colarte-Peña, I., Diaz-Olguín, R., & Vergara-Barra, P. (2025). Social representations about suicide in adolescence: A qualitative study with mothers and fathers of adolescents in the commune of Concepción. Terapia Psicológica, 43(1), 45-69. Retrieved from https://www.teps.cl/index.php/teps/article/view/730

Abstract

Adolescent suicide has been widely studied, yet there is a shortage of qualitative research focusing on social representations and parents’ perspectives. This study aimed to characterize Chilean parents’ social representations of adolescent suicide using a grounded theory-style approach. The sample comprised 12 mothers and fathers from Concepción, selected via theoretical sampling, who had not experienced suicide closely. Through open coding, 27 categories emerged, illustrating these parents’ beliefs and attitudes regarding adolescent suicide. Drawing on these categories, the authors proposed a comprehensive model that partially aligns with existing theoretical frameworks, while also revealing prevalent myths about suicide. Such misconceptions should be addressed in healthcare centers and educational institutions to help parents detect warning signs, strengthen communication, and ultimately prevent adolescent suicide. These findings highlight the need for further qualitative inquiry that explores how cultural, familial, and social dynamics shape parental understandings of suicidal behavior in adolescents.

PDF (Español (España))

References

Alcindor-Huelva, P., Delgado-Campos, A., Sipos-Gálvez, L., Fernández-Úbeda, C., & Rodríguez-Solano, J. (2019). Acoso escolar, conductas autolesivas, ideación, e intentos autolíticos en una muestra clínica de un centro de salud mental. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 36(4), 14–23. https://doi.org/10.31766/revpsij.v36n4a3

Andrade, J. y Gonzáles, J. (2017). Relación entre riesgo suicida, autoestima, desesperanza y estilos de socialización parental en estudiantes de bachillerato. Psicogente, 20(37), 77–88. https://doi.org/10.17081/psico.20.37.2419

Araneda, N., Sanhueza, P., Pacheco, G. y Sanhueza, A. (2021). Suicidio en adolescentes y jóvenes en Chile: riesgos relativos, tendencias y desigualdades. Revista Panamericana de Salud Pública, 45, 1–9. https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.4

Arce, R. y Ãlvarez, A. (2017). Consumo de alcohol, participación de los padres, y otros predictores de suicidio en la juventud boliviana. Gaceta Médica Boliviana, 40(1), 29–34.

Bahamón, M., Alarcón-Vázquez, Y., Reyes, L., Trejos, A., Uribe, J. y García, C. (2017). Prácticas parentales como predictoras de la ideación suicida en adolescentes colombianos. Psicogente, 20(38), 50–61. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2821

Benavidesâ€Mora, V. K., Villotaâ€Melo, N. G. y Villalobosâ€Galvis, F. H. (2019). Conducta suicida en Colombia: Una revisión sistemática. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 24(3), 181–195. https://doi.org/10.5944/rppc.24251

Branley-Bell, D., O’Connor, D., Green, J., Ferguson, E., O’Carroll, R. y O’Connor, R. (2019). Distinguishing suicide ideation from suicide attempts: Further test of the Integrated Motivational-Volitional Model of Suicidal Behaviour. Journal of Psychiatric Research, 117, 100–107. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2019.07.007

Colegio de Psicólogos de Chile. (1999). Código de ética profesional.

Corbin, J. y Strauss, A. (1990). Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3–21. https://doi.org/10.1007/BF00988593

de la Villa, M. y Quintana, S. (2018). Ideaciones suicidas en adolescentes, relaciones paternofiliales y apego a los iguales. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 18(2), 163–177.

Flores, R. (2009). Observando observadores: Una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Ediciones UC.

González, M., Llanes, L. y Hernández, M. (2022). Necesidades psicoeducativas en padres de adolescentes con intento suicida. Acta Médica Del Centro, 16(3), 436–433.

Gunn III, J. (2014). Suicide as escape: Baechler, Shneidman, and Baumeister. En John. Gunn y D. Lester (Eds.), Theories of suicide: Past, present and future (pp. 9–22). Charles C Thomas.

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómeno, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología Social, II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (Vol. 2, pp. 469–494). Paidós.

Joiner, T. (2005). Why people die by suicide. Harvard University Press.

King, J., Horton, S., Hughes, J., Eaddy, M., Kennard, B., Emslie, G. y Stewart, S. (2018). The Interpersonal–Psychological Theory of Suicide in Adolescents: A Preliminary Report of Changes Following Treatment. Suicide and Life-Threatening Behavior, 48(3), 294–304. https://doi.org/10.1111/sltb.12352

Li, X., Ren, Y., Zhang, X., Zhou, J., Su, B., Liu, S., Cai, H., Liu, J. y You, J. (2021). Testing the Integrated Motivational-Volitional Model of Suicidal Behavior in Chinese Adolescents. Archives of Suicide Research, 25(3), 373–389. https://doi.org/10.1080/13811118.2019.1690607

López-Díaz, R., Rivera-Heredia, M. E., Morales-Rodríguez, M., Hermosillo-De la Torre, A. E., Salazar-García, M. A. y González-Betanzos, F. (2024). Programas de intervención para la prevención del suicidio con jóvenes, sus familiares y amigos: Una revisión sistemática. Revista de Psicología y Educación, 19(2), 128–138. https://doi.org/10.23923/rpye2024.02.257

Ma, J., Batterham, P., Calear, A. y Han, J. (2016). A systematic review of the predictions of the Interpersonal-Psychological Theory of Suicidal Behavior. Clinical Psychology Review, 46, 34–45. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2016.04.008

Martin, R., Martínez, L. y Ferrer, D. (2017). Funcionamiento familiar e intento suicida en escolares. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(3), 281–295.

Mellado, C., Méndez-Bustos, P., López-Castroman, J., Vega, C., Olivari, C. y Cárcamo-Vásquez, H. (2021). Apoyo parental, psicopatología e ideación suicida. Psychology, Society and Education, 13(2), 103–115. https://doi.org/10.25115/psye.v13i2.3012

Ministerio de Salud. (2013). Programa Nacional de Prevención del Suicidio: Orientaciones para su Implementación.

Morse, J. (1995). The significance of saturation [Editorial]. Qualitative Health Research, 5(2), 147–149. https://doi.org/10.1177/104973239500500201

O’Carroll, P., Berman, A., Maris, R., Moscicki, E., Tanney, B. y Silverman, M. (1996). Beyond the Tower of Babel: A Nomenclature for Suicidology. Suicide and Life-Threatening Behavior, 26(3), 237–252. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1943-278X.1996.tb00609.x

O’Connor, R. (2011). Towards an Integrated Motivational-Volitional Model of Suicidal Behavior. En R. O’Connor, S. Platt y J. Gordon (Eds.), International Handbook of Suicide Prevention. Research, Policy and Practice (pp. 181–198). Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119998556.ch11

Organización Mundial de la Salud. (s.f.). Salud del adolescente. https://bit.ly/4crgx9W

Organización Mundial de la Salud.. (2021). Suicide worldwide in 2019: Global Health Estimates. https://www.who.int/publications/i/item/9789240026643

Organización Panamericana de la Salud. (2021). Mortalidad por suicidio en la Región de las Américas. Informe regional 2010-2014. Pan American Health Organization. https://iris.paho.org/handle/10665.2/53628

Pulido, E., Lora, L. y Coronel, L. (2022). Evaluación de un modelo explicativo del riesgo suicida con base en factores familiares. Interdisciplinaria, 39(2), 297–312. https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.2.19

Reiner, L., Cruz, B., González, Y., Moya, C., Borges, M. y Sánchez, M. (2021). Factores de riesgo y tipificación de la conducta suicida en la adolescencia, un enfoque comunitario. Acta Médica Del Centro, 15(1), 58–71.

Reyes, E., Isabel, R., Ãlzate, C., Muriel, M., Saúl, S., Pérez, M., Maribel, R. y Aristizábal, P. (2020). Representaciones sociales del suicidio en seis adolescentes en una I. E. de Sogamoso. Poliantea, 15(26), 61–65. https://doi.org/10.15765/poliantea.v15i26.1505

Rubio, A., Oyanedel, J. C., Bilbao, M., Mendiburo-Seguel, A., López, V. y Páez, D. (2020a). Suicidal Ideation Mediates the Relationship Between Affect and Suicide Attempt in Adolescents. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.524848

Rubio, A., Oyanedel, J. C., Cancino, F., Benavente, L., Céspedes, C., Zisis, C. y Páez, D. (2020b). Social Support and Substance Use as Moderators of the Relationship Between Depressive Symptoms and Suicidal Ideation in Adolescents. Frontiers in Psychology, 11, 1–12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.539165

Salvo, L. y Melipillán, R. (2008). Predictores de suicidalidad en adolescentes. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 46(2), 115–123. https://doi.org/10.4067/S0717-92272008000200005

Sandoval, J., Becerra, N., Buholzer, Y., Morales, S. y Figueroa, C. (2021). Working Memory, Attention, and Inhibitory Control in Adolescents with Suicidal Behavior: A Pilot Study. Psicología Educativa, 28(1), 47–52. https://doi.org/10.5093/psed2021a28

Schettino, L., Bonomo, M., Assis, T., Valentim, V. y Matos, B. (2021). “Suicídio?! E Eu com Isso?â€: Representações Sociais de Suicídio em Comentários de Usuários do Facebook. Estudos e Pesquisas Em Psicologia, 21(1), 196–216. https://doi.org/10.12957/epp.2021.59380

Silva, D., Valdivia, M., Vicente, B., Arévalo, E., Dapelo, R. y Soto, C. (2017). Intento de suicidio y factores de riesgo en una muestra de adolescentes escolarizados de Chile. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22(1), 33–42. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.1.2017.16170

Silverman, M., Berman, A., Sanddal, N., O’Carroll, P. y Joiner, T. (2007). Rebuilding the Tower of Babel: A Revised Nomenclature for the Study of Suicide and Suicidal Behaviors Part 2: Suicideâ€Related Ideations, Communications, and Behaviors. Suicide and Life-Threatening Behavior, 37(3), 264–277. https://doi.org/10.1521/suli.2007.37.3.264

Suárez, Y., Ebratt, J., Samper, C. y Medina, J. (2019). Apego parental y riesgo suicida en adolescentes y jóvenes. Informes Psicológicos, 19(2), 67–79. https://doi.org/10.18566/infpsic.v19n2a05

Valdivia, A. (2014). SuicidologiÌa : prevencioÌn, tratamiento psicoloÌgico e investigacioÌn de procesos suicidas. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. https://doi.org/10.19083/978-612-4191-27-5

Vélez, D., Úsuga, A., Mora, L., Lozano, S., Ingold, A. y Serrano, G. (2021). Experiencias y significados del comportamiento suicida en universitarios de Colombia. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 13(1). https://doi.org/10.17533/udea.rp.e343162

Vidal, C., Faunes, C., Huerta, C. T., Ruiz Tagle, C. y Hoffmeister, L. (2021). Changes in suicide mortality trends in Chile, 1997-2018. Salud Colectiva, 17, 1–10. https://doi.org/10.18294/SC.2021.3363

SCImago Journal & Country Rank